• Sancia Pennekamp

8 redenen waarom een massage zo goed voor je is!

Bijgewerkt op: 23 okt. 2019


Ik ben een groot fan van massage, dat is wel duidelijk denk ik. Maar waarom ben ik een groot fan? Wat is er nu precies goed aan massage en waardoor voel je je zo goed na een massage? Hieronder ga ik uitleggen wat de voordelen zijn en wat het doet met jouw lichaam en geest.

1. Ontspanning

Door een massage verbetert o.a. de doorbloeding van de spieren, bindweefsel en huidlagen en de afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Doordat het een gedeelte van de hersenen (het zogenaamde parasympatische systeem) stimuleert, verlaagt een massage de ademhaling, hartslag en bloeddruk. Ook stimuleert het de spijsvertering. De lichaamseigen pijnstiller endorfine komt vrij, evenals het gelukshormoon oxytocine en dit zorgt voor een heel weldadig en ontspannen gevoel na afloop. Daarnaast rekt massage stijve spieren op waardoor zij ook meer ontspannen aanvoelen.

2. Stress en humeur

Het mentale en het fysieke zijn bij een mens vaak met elkaar verbonden. Als je pijn hebt of moe bent, dan gaat je humeur daaronder lijden. Voel je je goed in je vel, dan verbetert ook je humeur. Een goede massage verlaagt het adrenaline- noradrenaline en cortisolgehalte in je lichaam waardoor je je minder gejaagd en gestrest voelt.

Om die reden kunnen de positieve eigenschappen van een massage, de ontspanning en het lichamelijk herstel zorgen voor een beter humeur. Stress en nervositeit nemen af en een regelmatige massagebeurt kan zelfs de kans op neerslachtigheid en depressie verminderen.

3. Verminderen hoofdpijn

Door het masseren van bijvoorbeeld het hoofd wordt hoofdpijn vaak beduidend minder en verdwijnt vaak zelfs helemaal. Hoofdpijnen worden vaak veroorzaakt door spanningen van de nek, hoofdhuid of door spanning op de onderliggende hersenvliezen. Door massage ontspannen deze spieren en vliezen en wordt de pijn minder.

4. Bewustwording

Door massage voel je je lijf weer. Mensen razen maar door in de dagelijkse dingen, veel vanuit het hoofd en vergeten dan dat ze ook nog een lichaam hebben waarvoor gezorgd dient te worden. Door massage sta je even stil en wordt je je bewust van hoe het nu werkelijk met je gaat. Verteld jouw lichaam je misschien iets door de pijntjes of stijfheid? Is het tijd om iets te veranderen? Het zorgt ervoor dat je dit op tijd opmerkt en mogelijke ziekte of burn-out voorkomt.

5. Herstel spieren

Het masseren van de spieren zorgt oor een goede bloedcirculatie. Hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd en kan het lichaam sneller herstellen. Na een fysieke inspanning zal je melkzuur in je spieren ontwikkelen waardoor je je vaak heel moe voelt. Door een massage wordt het herstelproces versneld en voel je je snel weer fit. Niet voor niets worden topsporters relatief snel na hun inspanning gemasseerd om het herstel van de vermoeide spieren te versnellen. Hierdoor zijn ze sneller klaar om nieuwe inspanningen te leveren.

6. Immuunsysteem wordt sterker

Doordat afvalstoffen je lichaam sneller zullen verlaten, kan het lichaam ook sneller weer voedingsstoffen opnemen. Hierdoor wordt geen tijd verloren met het verwerken van die afvalstoffen, maar kan je lijf weer snel nieuwe energie opnemen. Dankzij dit proces zal je immuunsysteem ook sterker worden en je weerstand tegen ziekten verhogen. Dit effect moet vooral op lange termijn bekeken worden: een goede weerstand bouw je op door regelmaat in je leven. En net als gezonde voeding kan ook massage hier deel van uitmaken.

7. Bloeddruk Het masseren van het lichaam zal een toestand van rust en kalmte veroorzaken, waardoor ook je hart rustiger kan worden. In het algemeen worden zowel lichaam als geest relaxter na nauwelijks enkele minuten massage. Je hoeft geen inspanningn te leveren, dus hoeft je hart ook minder bloed rond te pompen. De bloeddruk wordt dus verlaagd en dit is op zich al een voordeel voor mensen met een hoge bloeddruk.

8. Verbeteren van de huid

Een goede (gezichts)massage kan positieve effecten hebben op de huid. De kans op rimpels wordt bijvoorbeeld door een lichte bindweefselmassage een stuk kleiner als je je gezicht regelmatig laat masseren. Maar ook de rest van je lichaam is gebaat bij bindweefselmassage. Het verstevigd die huid en helpt de doorbloeding waardoor ook hier de huid snel kan herstellen en vernieuwen.

Bovendien is een goede massageolie (bijvoorbeeld arganolie, sesamolie of amandelolie) heerlijk voor een droge huid en draagt door de extra vitaminen in de olie bij aan de gezondheid van je huid.

Wat een voordelen van massage! Mocht je nog twijfelen, kom dan eens langs bij mij voor een sessie massagetherapie, dan kun je het zelf ondervinden!

Ik vind het fijn als je een reactie achterlaat. Als je dit artikel waardevol vindt voor jezelf en voor anderen help dan mee door het te delen. Dit kan je doen door middel van de social media knoppen.

#ontspannen #massagetherapie #stress #massage

146 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
IMG_5474-bewerkt (2).jpg

Sancia Pennekamp

  • Gespecialiseerd in stress, burn-out en depressie

  • Aanpak lichaam & geest

  • Geen wachtlijst, snel een eerste afspraak

  • Persoonlijke aandacht 

  • Coaching en massagetherapie

Samen aan de slag?

Je bent van harte welkom voor al je vragen of voor het maken van een afspraak.

Coaching met massagetherapie, een bijzondere combinatie

 

''Veel cliënten komen bij mij voor deze mooie combinatie. Als je niet lekker in je vel zit, gespannen bent, in een burn-out zit of aan het piekeren blijft, dan is het vaak erg prettig om met iemand te kunnen praten over wat je bezig houdt en mogelijke oplossingen te onderzoeken. Daarnaast is het ook zo fijn om behalve te praten en te denken ook te voelen! Voelen wat je lijf je vertelt en je lichaam weer te laten ontspannen. Je krijgt meer rust en ruimte, lichamelijk én mentaal!''

Praktijk voor psychologische hulp, massagetherapie en coaching