• Sancia Pennekamp

Wat doe je bij verdriet?

Bijgewerkt op: 23 okt. 2019


Wat doe je bij verdriet? Hoe help je jezelf?

Hoe kun je in het midden van die donkere wolk toch de silver linings blijven zien? Hoe kun je toch iets vinden om je aan vast te houden? Verdriet kan je overvallen, overweldigen en verstikken. Het verlies van een geliefd persoon, mensen die je worden ontnomen of situaties waarin jij jezelf niet meer herkent en je jezelf verliest. Of verdriet bij de ander, waarbij je niet meer weet hoe je kunt helpen of geen controle meer hebt over de uitkomst. Dat verdriet.... dat gevoel van machteloosheid dat opkrult van binnen, tot het diepst van je lijf en ziel en dat niet meer weg gaat.. hoe kom je daar uit?

Iedereen heeft manieren om hiermee om te gaan en de 1 past beter bij jou dan de ander. Hieronder heb ik 3 manieren beschreven die jou misschien een beetje op weg kunnen helpen naar het licht, het vertrouwen dat je er weer bovenop komt.

1. Vertrouw op de kracht van de mens, en van jezelf. Wij zijn een krachtig soort, de mens. We slaan ons er doorheen. Na duizenden jaren lopen we nog steeds op deze aarde en we overleven, we zijn overlevers. We hebben veerkracht! En jij ook. Wij zijn er op gemaakt om verdriet te boven te komen. Dat ligt in onze genen verankerd. Vertrouw erop dat jouw verdriet tijdelijk is. Ook hier kom je overheen. Met de tijd wordt het minder en wordt het makkelijker om weer hoop te vinden, en plezier. Vertrouw in je eigen veerkracht en die van ons allemaal.

2. Ga terug naar de natuur en zie dat je er deel van uitmaakt. Wij zijn onderdeel van de natuur. Hierbij horen ook verandering en verlies. Loop eens door het bos en kijk om je heen. Kijk naar de bomen die nu hun bladeren verliezen. Ook zij maken verlies mee. Of zie een tak die door bliksem is geraakt en er triest en afgebroken bij hangt. De boom ondergaat het gelaten. Want wat de boom weet is dat hij in de lente weer bladeren krijgt en uitlopers voor nieuwe takken. In de zomer staat de boom weer te stralen, alsof er geen herfst en winter zijn geweest. Dit geldt ook voor jou. Ook jij komt door een sombere periode heen en gaat weer bloeien.

3. Verbind je lichaam met je geest en maak beiden sterker. In het moment dat je geest zegt: ik vind het moeilijk, ik kan niet meer, geef dan tegenwicht met je lijf. Sleep het naar buiten, ga wandelen, ga sporten, ga tuinieren, ga dansen. Zorg voor goede voeding zodat je geest de juiste vitaminen en mineralen krijgt. Vergeet ook niet wat het hormoon ocytocine met je geest doet! Dit zogenaamde "knuffel-hormoon" speelt een rol bij het verminderen van stress en angst en je maakt het aan door te knuffelen, strelen en te aaien. Vraag eens een knuffel aan een goede vriend of vriendin of neem een massage. Dit alles helpt bij het versterken van je lichaam en vergroot je weerbaarheid bij verlies en verdriet.

Sterkte en succes

#verdriet

56 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
IMG_5474-bewerkt (2).jpg

Sancia Pennekamp

  • Gespecialiseerd in stress, burn-out en depressie

  • Aanpak lichaam & geest

  • Geen wachtlijst, snel een eerste afspraak

  • Persoonlijke aandacht 

Samen aan de slag?

Je bent van harte welkom voor al je vragen of voor het maken van een afspraak.

Coaching met massagetherapie, een bijzondere combinatie

 

''Veel cliënten komen bij mij voor deze mooie combinatie. Als je niet lekker in je vel zit, gespannen bent, in een burn-out zit of aan het piekeren blijft, dan is het vaak erg prettig om met iemand te kunnen praten over wat je bezig houdt en mogelijke oplossingen te onderzoeken. Daarnaast is het ook zo fijn om behalve te praten en te denken ook te voelen! Voelen wat je lijf je vertelt en je lichaam weer te laten ontspannen. Je krijgt meer rust en ruimte, lichamelijk én mentaal!''

Praktijk voor psychologische hulp, massagetherapie en coaching