top of page
Wat is stress?

Vanuit biologisch oogpunt is stress een reactie op een bedreigende situatie. In zo’n situatie reageert ons lichaam met een vecht-, verstar- of vluchtreactie (Fight, Freeze or Flight). Adrenaline en cortisol stromen door ons lichaam en maken ons klaar voor actie; de spieren spannen zich aan, de bloeddruk en de hartslag schieten omhoog. De pupillen worden groot en al het bloed stroomt van de organen naar de spieren. Het gekke-buik-gevoel wordt veroorzaakt doordat de spijsvertering op een laag pitje komt te staan. En last but not least: we beginnen te zweten.

fight flight freeze.jpg

Deze vecht-, verstar- of-vlucht reactie zorgde dat onze betovergrootouders in de oertijd zich snel uit de voeten konden maken, bijvoorbeeld als ze een leeuw tegenkwamen. Voor de moderne mens komt het van pas als we niet goed uitkijken met oversteken, een stuurfout maken of als we daadwerkelijk worden aangevallen. Kortdurende stress is dus in veel gevallen volkomen normaal en helpt ons in ons dagelijks leven.

Maar  het wordt anders als we deze stressreacties verkeerd en te lang in stand houden. We hebben er geen baat bij met een bonzend hart en klotsende oksels een presentatie te houden, met een bak energie in de file te staan of met dat rare-buik-gevoel om salarisverhoging te vragen.

Langdurige stress zorgt ervoor dat we altijd ‘aan’ staan. Onze reservevoorraad energie gaat er veel harder doorheen dan nodig. Stresshormonen zorgen voor slaapproblemen (waardoor die voorraad niet wordt aangevuld), Ons energieniveau wordt steeds lager en lager, ons immuunsysteem raakt overbelast en daardoor worden we vaker en langer ziek. Kortom: we raken in een neerwaartse spiraal die uiteindelijk leidt tot overspannenheid of burn-out. (lees verder hieronder meer over burn-out)

De effecten van kortdurende stress

Kortdurende stress is dus in veel gevallen normaal en helpt ons een bepaalde situatie aan te kunnen. De effecten van kortdurende stress zijn:

  • Verhoging van adrenaline en cortisol waarden

  • Verhoogde bloeddruk en hartslag

  • Verhoogde ademhaling

  • Vergroten van pupillen

  • Zweten

  • Spieren spannen zich

  • Spijsvertering op laag pitje

  • Verhoogde alertheid

  • Versnelde reflexen/schrikreactie

  • Korte energiepiek

De effecten van langdurende stress

Langdurende stress is niet zo fijn voor ons. We blijven 'aan' staan en we komen hierdoor snel in een vicieuze cirkel. De effecten van langdurende stress kunnen per persoon verschillen:

  • Energievoorraad put uit

  • Slaapproblemen

  • Immuunsysteem overbelast

  • Vaak ziek

  • Stijve spieren

  • Maag of darmklachten

  • Hoge bloeddruk of hartklachten

  • Hyerventilatie

  • Verhoogde kans op overspannenheid of burn-out

Ervaar je veel last van stress of denk je dat je wellicht afstevent op een burn-out?  Of misschien zit je al in een burn-out? Dan  kun je denken aan hulp van een coach.

Een coach helpt je bij het onderzoeken van de oorzaken van stress of burn-out, hoe je deze het beste kunt hanteren of hoe je het beste je activiteiten weer kunt gaan oppakken en hoe je blijvend herstel kunt gaan realiseren.

In een persoonlijk coach-traject gaan we kijken naar je verleden, het nu en hoe je het graag zou willen in de toekomst. We bekijken patronen in jouw leven, mogelijke disfunctionele en belemmerende overtuigingen en hoe je deze kunt ombuigen naar helpende overtuigingen en gedrag zodat je weer in balans komt met jezelf. Je leert je eigen triggers herkennen en erkennen en je leert strategieën te ontwikkelen die jou helpen om met meer plezier en ontspanning je leven te leiden.

Massagetherapie kan daarnaast heel goed helpen bij het verminderen van directe stress en je weer te leren ontspannen. Je lijf leert weer hoe het voelt om ontspannen te zijn en leert zijn grenzen weer herkennen.

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met mij op.

Praktijk voor psychosociale therapie, coaching en lichaamsgerichte therapie

bottom of page