Stress

Wat is stress?

Vanuit biologisch oogpunt is stress een reactie op een bedreigende situatie. In zo’n situatie reageert ons lichaam met een vecht-, verstar- of vluchtreactie (Fight, Freeze or Flight). Adrenaline en cortisol stromen door ons lichaam en maken ons klaar voor actie; de spieren spannen zich aan, de bloeddruk en de hartslag schieten omhoog. De pupillen worden groot en al het bloed stroomt van de organen naar de spieren. Het gekke-buik-gevoel wordt veroorzaakt doordat de spijsvertering op een laag pitje komt te staan. En last but not least: we beginnen te zweten.

Deze vecht-, verstar- of-vlucht reactie zorgde dat onze betovergrootouders in de oertijd zich snel uit de voeten konden maken, bijvoorbeeld als ze een leeuw tegenkwamen. Voor de moderne mens komt het van pas als we niet goed uitkijken met oversteken, een stuurfout maken of als we daadwerkelijk worden aangevallen. Kortdurende stress is dus in veel gevallen volkomen normaal en helpt ons in ons dagelijks leven.

Maar  het wordt anders als we deze stressreacties verkeerd en te lang in stand houden. We hebben er geen baat bij met een bonzend hart en klotsende oksels een presentatie te houden, met een bak energie in de file te staan of met dat rare-buik-gevoel om salarisverhoging te vragen.

Langdurige stress zorgt ervoor dat we altijd ‘aan’ staan. Onze reservevoorraad energie gaat er veel harder doorheen dan nodig. Stresshormonen zorgen voor slaapproblemen (waardoor die voorraad niet wordt aangevuld), Ons energieniveau wordt steeds lager en lager, ons immuunsysteem raakt overbelast en daardoor worden we vaker en langer ziek. Kortom: we raken in een neerwaartse spiraal die uiteindelijk leidt tot overspannenheid of burn-out. (lees verder hieronder meer over burn-out)

De effecten van kortdurende stress

Kortdurende stress is dus in veel gevallen normaal en helpt ons een bepaalde situatie aan te kunnen. De effecten van kortdurende stress zijn:

  • Verhoging van adrenaline en cortisol waarden

  • Verhoogde bloeddruk en hartslag

  • Verhoogde ademhaling

  • Vergroten van pupillen

  • Zweten

  • Spieren spannen zich

  • Spijsvertering op laag pitje

  • Verhoogde alertheid

  • Versnelde reflexen/schrikreactie

  • Korte energiepiek

De effecten van langdurende stress

Langdurende stress is niet zo fijn voor ons. We blijven 'aan' staan en we komen hierdoor snel in een vicieuze cirkel. De effecten van langdurende stress kunnen per persoon verschillen:

  • Energievoorraad put uit

  • Slaapproblemen

  • Immuunsysteem overbelast

  • Vaak ziek

  • Stijve spieren

  • Maag of darmklachten

  • Hoge bloeddruk of hartklachten

  • Hyerventilatie

  • Verhoogde kans op overspannenheid of burn-out

Manieren om stress te verminderen : 7 factoren voor balans

Er zijn verschillende manieren om stress te verminderen en bij elk uniek persoon past een andere aanpak. De een gaat liever sporten en de ander heeft juist rust nodig of een avondje uit. Kijk wat bij jou past en waar jij je goed bij voelt.

 

1. Ontspanning
De boog kan niet altijd gespannen staan. Neem de tijd om na spanning (bv werk) ook genoeg te ontspannen. Ga iets leuks doen! Hiermee verminder je de symptomen van stress en je denkt er even niet aan. Relativeren en humor kunnen hierbij ook helpen. Een beetje lachen om de situatie vermindert de verkramping die je voelt en maakt alles weer wat lichter.

2. Beweging
Ga lekker bewegen, 1 van de beste remedies preventief en curatief tegen stress!

  • Fysieke verbetering door minimaal 30 minuten intensief te bewegen per dag. Stresshormonen zoals adrenaline en cortisol worden sneller afgevoerd, het welbekende “afreageren”.

  • Fysieke verbetering door rustige lichaamsoefeningen zoals yoga uit te voeren. Hiermee verbeter je de ademhaling, verlaag je de spierspanning en je hartslag en je parasympatisch zenuwstelsel springt aan. (het rustgevende zenuwstelsel)

  • Psychische verbetering door de aanmaak van o.a. serotonine en endorfine, je voelt je beter en je bent beter bestand tegen stress en depressie.


3. Voeding
Zorg dat je gezond en evenwichtig eet.

Als je bijvoorbeeld complexe koolhydraten eet i.p.v. eenvoudige suikers, verloopt de stofwisseling van de voedingsstoffen in een gelijkmatiger tempo, waardoor wordt voorkomen dat je pieken en dalen krijgt in je energieniveau en in je humeur. Een te hoge bloedsuikerspiegel kan ervoor zorgen dat je je nerveuzer voelt.

4. Sociaal netwerk
Wij mensen zijn een kuddedier. We vinden het (over het algemeen) prettig om mensen om ons heen te hebben waar we steun bij kunnen zoeken. Zorg ervoor dat je een sociaal vangnet hebt, dus bijvoorbeeld familie of vrienden waarmee je kunt praten of leuke dingen mee kunt ondernemen.

  • Emotionele steun (bijvoorbeeld een luisterend oor bij stress voor een examen)

  • Fysieke steun (bijvoorbeeld helpen met overhoren bij stress voor een examen)


5. Slaap en meditatie
Niets is zo slopend als te weinig slaap! Als de REM slaap niet gehaald wordt in de nacht (minimaal 6 uur slaap) heeft dit effect op de weerstand en het functioneren van het lichaam. Je lichaam hersteld niet zo goed als nodig is. Zorg voor een goede nachtrust en voldoende uren slaap.

6. Mentaal
Hoe kijk je naar de wereld en naar je zelf? Vaak hebben we overtuigingen van hoe jijzelf of de omgeving zou moeten zijn. Deze overtuigingen zijn vaak helpend (geweest) maar soms worden het belemmeringen waardoor je onnodig gestrest raakt. Je ervaart emoties die je niet helpen, zoals boosheid of angst. Dan is het handig om zo'n overtuiging eens goed te bekijken en waar nodig aan te passen. Hierdoor zullen je emoties ten positieve veranderen en je stress level gaat naar beneden.
Ook kan het helpen om jezelf met anderen te vergelijken. Hoe doe jij het ten opzichte van die ander? Wat doe jij beter? Wat kan je leren van de ander?

En last but nog least: kun je wat veranderen aan jouw stressor? Kun je het oplossen of kun je er misschien mee afrekenen?

7. Zingeving
Doe jij wat je echt leuk vindt? Of wat je heel belangrijk vindt? Als je een leven leidt waarbij je niet naar je waarden leeft, krijgt je spanningen, stress. Ga dan eens kijken wat je kunt aanpassen zodat je beter naar je waarden leeft.

Na een negatieve gebeurtenis in het leven kun je ook proberen op een of andere wijze zin te geven aan deze gebeurtenis, zodat dat deze past in jouw idee dat de wereld voorspelbaar, controleerbaar en niet willekeurig is. Hierdoor vinden veel mensen meer berusting.

Coaching of massagetherapie bij stress en burn-out

Ervaar je veel last van stress of denk je dat je wellicht afstevent op een burn-out?  Of misschien zit je al in een burn-out? Dan  kun je denken aan hulp van een coach.

Een coach helpt je bij het onderzoeken van de oorzaken van stress of burn-out, hoe je deze het beste kunt hanteren of hoe je het beste je activiteiten weer kunt gaan oppakken en hoe je blijvend herstel kunt gaan realiseren.

In een persoonlijk coach-traject gaan we kijken naar je verleden, het nu en hoe je het graag zou willen in de toekomst. We bekijken patronen in jouw leven, mogelijke disfunctionele en belemmerende overtuigingen en hoe je deze kunt ombuigen naar helpende overtuigingen en gedrag zodat je weer in balans komt met jezelf. Je leert je eigen triggers herkennen en erkennen en je leert strategieën te ontwikkelen die jou helpen om met meer plezier en ontspanning je leven te leiden.

Massagetherapie kan daarnaast heel goed helpen bij het verminderen van directe stress en je weer te leren ontspannen. Je lijf leert weer hoe het voelt om ontspannen te zijn en leert zijn grenzen weer herkennen.

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met mij op.

Praktijk adres

Sancia voor balans

(in het pand van Home of Zen)

Velperweg 95

6824 HH Arnhem

06 46 28 55 35

info@sanciavoorbalans.nl

Op de hoogte blijven?

Informatie

Algemene voorwaarden

Openingstijden individuele afspraken:

Maandag:       9.00 - 17.00 uur

Woensdag:     9.00 - 17.00 uur

Vrijdag:            9.00 - 17.00 uur

© sanciavoorbalans 2019